Prickig korv-drama

Prickig korv stod i fokus i mitt liv hela 2 gånger igår kväll. Prickig korv-drama 1 har känslan "TV" över sig, medan drama 2 tillhör finkultur med känslan "teater" över sig.

Prickig korv-drama 1:

Jag var och småhandlade. Visste med säkerhet att jag glömt 2 varor. Stod och kliade mig i huvudet på Willys. Kom inte på de 2 varorna, hur mycket jag än kämpade med minnet. Bestämde mig därför för att ta 2 kartonger med plaspåsar, istället för 1, samt 2 förpackningar med prickig korv, istället för 1. För att kompensera.

Detta måste vara första och sista gången inhandlingen går till på detta vis, har jag nu sagt till mig själv. För systemet i fråga kan ju ömöjligen vara hållbart, ur någon aspekt.



Prickig korv-drama 2:

Jag studerar ju som bekant till Logoped. Som Logoped arbetar man med hela talapparaten. Rösten är en del i talapparaten. Ibland är min utbildning extra charmig:

Igår kväll kom jag på mig själv sittandes i köket och säga "prickig korv" högt för mig själv. (Måste ha associerat till kvällens inhandling) Jag övade på att säga det "öppet" enligt konstens alla regler. Jag är en person som gärna gestikulerar med händerna som medrörelse när jag talar. Så mycket riktigt gick händer och armar inifrån kroppen och ut, en mycket gynnsam rörelse för uppgiften att öppna upp. Detta i samma svep som jag säger "prickig korv". Om och om igen. (Är ju perfekt att öva på också, då sista ljudet är en tonande frikativa, jippi!)

Plötsligt dyker min fäsman upp och undrar vad som händer i köket egentligen. Jag ger instuktioner och han börjar också öva. Han säger "prickig korv" ett par gånger i alla fall. Han tyckte visst inte att det var riktigt lika spännade som jag.

Funderar på om jag ska byta pålägg till kvällens övning. "Leverpastej" skulle också vara optimalt vid närmare eftertanke.

Ps. Jag behöver hjälp med prickig korv! Är helt förvirrad av detta påläggs stavning. Är första gången i hela mitt liv som jag skriver det här nedrans pålägget och skrev rent spontant "prickekorv". Helt galet!  (Är som att i vuxen ålder fortfarande tro att det heter PANGkakor. Ja, jag känner mig inte så kaxig nu.) Men också helt galet att det ska stavas "prickig korv" särskrivet. Jag skulle gärna se att det åtminstone var "prickigkorv". OCH om man som jag vill ha drama med den här korven (en för övrigt egenhändigt påhittad konstruktion), bör det då vara "prickig korv drama" eller "prickig korv-drama"? Bindestreck känns bättre nu tycker jag, men det är ju ovanligt i svenska, så.. Ja du. Jag vet att det finns orättvisor i världen, men sånt här gör mig intresserad och smått tokig!

xx

Kommentarer
Postat av: Emma MY

Men min lilla prikekorv, heter de inte prickig korv som tva ord? =D Men va vet jag, utlanning som jag e! ;-) Saknar dig gumman! Ska ga o lasa gardagens nu!

2009-03-31 @ 16:21:37
URL: http://emmamy.blogg.se/
Postat av: Jessica

Klart det är du som är L!

Hoppas att du får några svar i dina prickigkorv/prickekorv/prickig korv-funderingar!

2009-03-31 @ 22:21:04
URL: http://frokenflojt.blogspot.com
Postat av: Elin Y

Stort garv Du skriver ju skiiitbra! Hm.. e du säker på att du ska bli logotomed..hm eller vad det nu heter :-) ... dyslektiska syster nr2..haha

2009-04-01 @ 14:37:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0