En pendlares bravader

Åh, så skönt med sovmorgon imorse! Klockan ringde halv 8. Efter cykling, tåg och buss kom jag till Sveriges näst största stad. Väl inne på universitesområdet fick jag ett omtänksamt, roligt och fyndigt sms från en kursare. Det stod nåt i stil med: "Är du sjuk, "sjuk" eller är något annat sjukt (typ tåget)?". Ajsing bajsing. Det uppenbarade sig att jag sett fel på schemat. Vi började kl 9, inte kl 13. Jag hade missat festen, så att säga. Jag tror att positiva tankar är kuren mot det mesta, så jag intalar mig själv att jag tycker det är fantastiskt trevligt, t.o.m roligt, att åka extra mycket tåg.

Så detta till medresenärer som luktar sprit eller rök. Den förstnämnda kategorin är mer vanligt förekommande än man kan ana. I alla fall på bussar. På tåg är de sällsynta och på min cykel har jag inte sett någon. Jag beder dem att ändra livsstil alternativt börja vårda sin munhygien. Det förstnämnda för deras egen skull. Det sistnämnda för medresenärers trevnads skull. I dagens moderna samhälle finns altifrån tandkräm, munskölj, tuggummi och halstabletter. Man kan även stötta upp med tandtråd. Plackers, som är byglar, är urlätta att använda, om man av någon anledning skulle finna vanlig tandtråd komplicerad. Annars går ju munsprej bra också (om den gamla godingen fortfarande säljs?).  Jag rekommenderar dock ändring av livsstil i första hand, av naturliga skäl. (Hälsa, livslängd etc...Självklart tycker jag det är oerhört tragiskt att folk använder alkohol på det här sättet...) Givetsvis luktar jag alltid rosor i munnen. Redan när jag vaknar.

Veckans regniga och blåsiga väder är ju en het potatis, även för oss pendlare. Jag vaknade med en vagel i ögat imorse. Den lär ha pendelanknytning. Är dock osäker på om den beror på min ärtiga cykling i luftmotstånd eller regnstormarna på tågperrongen. (Har glömt titta ut om morgnarna denna veckan, så jag har stått lika förvånad, utan paraply, varenda dag.) Nedan ser ni även vad kombinationen regn/blåst gör med min hårman. Ser ut som en liten trollunge.
Det finns de som fullkomligt rasar över regnet. Som de sa på P3 nu i eftermiddags: "Gud, varför är du så kissig?"


Trollunge

Jo, höll på att glömma. Är en specifik man, i sina bästa år, som flera gånger råkat vara på samma buss om jag. Hur kommer det sig att jag har håll ordning på just honom? Jo, han har helt absurt långa polisonger! Nej, inte sådana där lockiga pollisonger som judar kan ha, utan sådana som är i skäggväxt. Västtrafik är säkerligen glada över denna man, då han sköter renhållningen på bussen genom att sopa mittgången med sina polisar. En mycket barmhärtig handling.

xx

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0