Ansträngningsastma och der Igel

Inatt har jag visst varit extremt otrevlig utan att veta om det, då jag sov. Jag har visst grymtat mycket surt, haft nedåtlutande mungipor och rört mig aggressivt åt min fästmans orala och nasala symptom vid hans ansträngningsastma(?!). 

Snacka om att i efterhand känna sig lite som en skit. Har ju i princip omedvetet betett mig som någon som har en tvättäkta "snedfylla". Mitt jämförelsetillstånd vet jag naturligtvis ingenting om, av egna erfarenheter eller så. Men jag har läst om det och sett program om det på TV. På TV sa de något om att "snedfylla" dock kan vara mer ångestskapande och möjligvis något mindre omedveten är "sur-i-sömnen-på-fästmän-som-har-andningsbesvär-tillståndet".



Min omgiving har börjat förstå vilka magnifika tyskakunskaper jag går och bär omkring på dagarna i ända. Därför har hela folksamlingar (ok, 1 person....god vän...) bett mig tala om hur "den där igelkotthistorien i den allra första (blå) tyskaboken i åk 6" egentligen gick.

Här kommer den:

"Der Igel hat eine Stupsnase und Knaupfaugen"

Svensk översättning: "Igelkotten har en uppåtnäsa och pepparkornsögon"

(Observera att författarna lurar små barn! "Pepparkornsögon"! Det  var det dummaste jag hört. Korrekt översättning är givetvis knappögon. Måste även säga att "Knaupfaugen" verkar vara ett mycket viktigt och användbart tyskt ord att tillägna sig, vilket gör översättningen värd att kämpa för.)


Små lustiga bebiskottar. Tycker mest de ser ut som käk till katten, eller möjligvis leksak till katten.

Expertisutlåtande: Satsen rekommenderas att rivas av vid diverse lättsamma tillställningar. Det har jag gjort många gånger. Någon gång har folk legat på golvet och fått andningsbesvär (ansträngningsastma?!), typ, av allt garv. Andra gånger hör man ett par ljumna ljud i raderna längst bak. Ljuden kan tolkas som skratt, om man mår bra av att göra den tolkningen. Man får inte ställa orimliga krav på en igelkotthistoria. Det är ju inte som att stoppa två sockerbitar under överläppen, så att det ser ut som sjukt roliga tänder, precis. Om någon som läser detta provar igelkotthistorien till helgen och glädjereaktion uteblir, ska ni veta att jag inte är ett företag och därför inte går att stämma. (Det sistnämnda är vad som kallas "tänka efter före"!)

xx

Kommentarer
Postat av: Anonym

så söööta!!

2009-05-06 @ 17:41:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0