Stjärterum

Jag har åkt med ett fullproppat tåg i eftermiddag.
 
Jag klämde ner mig mitt emot och bredvid två övre medelålders herrar. Han mitt emot såg hårdkokt ut där han knapprade på sin laptop, bredde ut sig och käkade fyra dubbla Fazers rågrutor och ett äpple. På sätet bredvid honom satt hans väska. När folk gärna ville sitta ett par timmar istället för att stå ett par timmar, avvisade han dem sin väskas plats med att "en annan skulle ha platsen snart".

Det visade sig att jag och mannen mitt emot skulle av på samma station. Det verkade som att hans sällskap som skulle tillkomma på platsen bredvid honom (där väskan varit stolt placerad) inte dök upp. Dryg snubbe.

Är man tågresenrär får man se till att dela på stjärterum. Detta om det så innebär att man blir sne i kroppen, får bortdomnade kroppsdelar och tvingas att ha ansiktet nerdykt i en röd gardin från 60-talet som x antal andra med rinnsnuva och tvivelaktig munhygien tidigare har haft ansiktet i.

Sådana är reglerna.

Så välkomna en trött tvåbarnsmamma, översminkad ungdom eller någon annan som blir glad av stjärterum till sätet bredvid dig nästa gång. Lägg upp väskan på SJ:s fina hatthylla, (bjud på en Fazers rågruta?) och känn effekten av bättre nattsömn.

xx


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0